De vraag komt jaar na jaar op als de sneeuw begint te vallen: moet je winterbanden op je auto leggen of zijn alle seizoenen goed?
In 1977 introduceerde Goodyear de Tiempo, de eerste band die het hele seizoen wordt kan worden gebruikt. Het idee was eenvoudig en aantrekkelijk: in plaats van het gedoe van wisselen tussen sneeuw- en zomerbanden bij het wisselen van de seizoenen, konden bestuurders altijd één band gebruiken. De verkoop schoot omhoog en andere bedrijven volgden snel. Tegenwoordig zijn bijna alle voertuigen die in de Nederland worden verkocht, uitgerust met all-season banden vanuit de fabriek en is 97,5 procent van de verkoop van vervangende banden hetzelfde. Dit zie je ook terug in het assortiment van JD Banden en Velgen.
Maar is dat zo’n goed idee? Eigenlijk niet. Het blijkt dat all-season banden prima zijn in de warmere maanden, maar in de sneeuw hebben ze geen grip in vergelijking met speciale winterbanden. En dat betekent dat de miljoenen chauffeurs die het in de wintermaanden doen met all-season banden, in auto’s rijden die niet zo veilig zijn als auto’s die zijn geschoeid met banden die zijn ontworpen voor ijzige omstandigheden.
Onze veronderstelling was dat, hoewel AWD sommige aspecten van de winterprestaties verbetert, het niet helpt om een auto te laten draaien of stoppen, en het toegevoegde gewicht van de mechanische bits kan zelfs een nadeel zijn. Gezond verstand en natuurkunde suggereerden dat dit waar was, maar niets bewijst zoiets als data. En de beste manier om gegevens over de prestaties van winterbanden te verzamelen, is door een ijzig, besneeuwd proefterrein te vinden.